Obudowa
Obudowa Graham Audio, pozornie prosta, kryje w sobie zaskakująco dużo wyrafinowania.
BBC konstrukcja „cienkościenna”
Obudowa ma niezwykle cienkie ścianki - zaledwie 9 mm w przypadku LS5/9 i LS3/5 oraz 12 mm w przypadku dużego LS5/8. Projekty głośników masowych zazwyczaj wykorzystują dwukrotnie większą grubość, a pomysł cienkich ścianek obudowy może wydawać się na pierwszy rzut oka dość sprzeczny z intuicją. Jak to działa?
Zasada „cienkich ścianek” została opracowana przez dział badań i rozwoju BBC w odpowiedzi na potrzebę lżejszych szafek, które można bezpiecznie obsługiwać w ruchliwym centrum nadawczym, a także bardziej przenośnych jednostek do użytku w transmisjach zewnętrznych. Podczas szeroko zakrojonego programu badań odkryto, że w porównaniu z konwencjonalnym podejściem „grubych ścianek” szafka wykonana z cienkich ścianek plus warstwa filcu z bitumem nałożona na każdy z paneli obudowy przyniosła nieoczekiwane korzyści w zakresie wydajności.
Największą poprawę widać w krytycznym średnim zakresie. Każdy panel obudowy będzie rezonował przy określonych częstotliwościach, przyczyniając się w pewien sposób do dźwięku słyszanego przez słuchacza. Sztywne obudowy będą rezonować przy średnich częstotliwościach, gdzie jesteśmy szczególnie wrażliwi na zabarwienie, nawet przy bardzo niskich poziomach, a żadne usztywnienie nie wyeliminuje całkowicie problemu. Zamiast usztywniać obudowę w daremnej próbie wyeliminowania całego wyjścia, BBC odkryło, że cieńsze panele rezonują przy niższych częstotliwościach i z niższym „Q”, co znacznie oczyszcza średni zakres.
Dodanie warstwy bitumicznej do każdego panelu poprawia sytuację, zapewniając tłumienie . Będąc elastycznym, zamienia energię akustyczną na ciepło, zmniejszając moc wyjściową paneli do poziomu znacznie poniżej pożądanego sygnału wydobywającego się z jednostek napędowych. Proste, ale wysoce skuteczne!
Koncepcja „BBC thin-wall” jest znana od wielu lat, a wyjątkowa czystość średnich tonów, jaką może zapewnić tylko obudowa o cienkich ściankach, jest powszechnie uznawana. Dlaczego więc to podejście jest dziś tak rzadkie?
Głównym powodem jest koszt. Nowoczesne metody produkcji sprzyjają szafkom wykonanym z grubych paneli - proces klejenia jest szczególnie szybki i łatwy w przypadku tego typu konstrukcji. Natomiast szafka z cienkimi ściankami wymaga dużych umiejętności i dbałości o szczegóły podczas montażu. Drewniane listwy są wymagane przy każdym połączeniu, aby wzmocnić konstrukcję, a muszą one mieć całkowite pokrycie klejem, aby zapewnić, że żadne zabarwienie dźwięku nie może wynikać z niedoskonałego połączenia między listwą a panelami.
Obecnie stosuje się nowoczesną alternatywę dla bitumu, która spełnia tę samą funkcję, a jednocześnie jest bardziej przyjazna dla środowiska i bardziej spójna w czasie. Rozmiar i umiejscowienie wewnątrz obudowy są kluczowe, podobnie jak klej używany do mocowania materiału na miejscu.
Wysokiej jakości sklejka brzozowa
Cienkościenne obudowy zgodne ze specyfikacją BBC wymagają użycia bardzo wysokiej jakości sklejki brzozowej bez pustych przestrzeni, która obecnie jest znacznie droższa od nowoczesnych materiałów, takich jak MDF. Jest to jednak niezbędny wybór w projektowaniu obudowy, ponieważ działa w połączeniu z tłumieniem paneli, aby uzyskać prawidłowe zachowanie obudowy. W porównaniu do konwencjonalnej obudowy z grubymi ściankami, obudowa BBC jest wysoce dostrojonym zespołem, który bezlitośnie ujawnia zmiany materiałów obudowy i metod konstrukcyjnych.
Wewnątrz obudowy
Należy wziąć pod uwagę powietrze zamknięte w obudowie. Bez dodatkowego leczenia fale stojące utworzą się między przeciwległymi panelami, co będzie miało zgubny wpływ na jakość dźwięku, szczególnie w zakresie średnich tonów. Większość głośników wykorzystuje piankę akustyczną, ale BBC wolała używać płyt Rockwool w przypadku LS5/8 i LS5/9, utrzymywanych na miejscu przez warstwę tkaniny.
To podejście jest droższe od pianki, zarówno pod względem kosztów materiałów, jak i czasu potrzebnego na budowę, jednak Rockwool udowodnił, że jest niezwykle niezawodny już od wielu dziesięcioleci.
Poza obudową
Szeroka gama ręcznie wyselekcjonowanych fornirów z prawdziwego drewna jest stosowana na wszystkich powierzchniach, w tym na front panelu. Głośniki są wyważone z założonymi kratkami, ale w razie potrzeby można je łatwo usunąć; zamiast pasków rzepowych zastosowano ukryte magnesy neodymowe.
Jednostki napędowe - głośniki
Jednostka napędowa basowo-średniotonowa jest sercem głośnika. Podczas gdy obudowa i zwrotnica wnoszą istotny wkład do ogólnego brzmienia, ograniczenia jednostek napędowych nakładają bardzo realne ograniczenia na absolutny poziom przejrzystości i muzykalności osiągalny z głośnika. Niektóre niedociągnięcia niskiej jakości jednostek napędowych można złagodzić, stosując zbyt złożoną zwrotnicę, ale powoduje to inne problemy. Mówiąc najprościej, o wiele lepiej jest poświęcić czas i zasoby na optymalizację jednostki napędowej na samym początku. Pod warunkiem, że masz wiedzę fachową, aby to zrobić. Jesteśmy dumni, że współpracujemy z najlepszymi projektantami w Wielkiej Brytanii, w tym Derekiem Hughesem i Davidem Lythem .
Na pierwszy rzut oka dynamiczny głośnik z ruchomą cewką to bardzo prosty element technologii: tylko silny magnes, cewka z drutu i stożkowa membrana. Ale każdy system elektroakustyczny - czy to mikrofon, wkładka gramofonowa czy głośnik - jest pełen zawiłości, ponieważ obiekty fizyczne mają masę i zdolność do zginania, co oznacza, że będą zniekształcać i rezonować, barwiąc dźwięk.
Podwozie - konstrukcja kosza głośnika
Punktem wyjścia jest solidna rama, która utrzymuje wszystkie komponenty w idealnym ustawieniu względem siebie. Cewka drgająca porusza się w bardzo wąskiej szczelinie, szczelinie, która musi być utrzymywana tak mała, jak to możliwe, aby utrzymać ekstremalnie wysoką gęstość strumienia , ale w żadnym momencie życia urządzenia cewka drgająca nie może dotykać biegunów magnetycznych. Jeśli tak się stanie, pojawią się duże zniekształcenia, prowadzące do ostatecznej awarii.
W przypadku większych jednostek napędowych odlew aluminiowy jest niezbędny do zachowania idealnego wyrównania. Aluminium jest dobrym przewodnikiem ciepła, co pomaga chłodzić zespół silnika, a odlewana rama jest dobrze tłumiona, co oznacza, że nie „dzwoni” słyszalnie.
Membrana
Membrana w istotny sposób wpływa na jakość dźwięku, a istotny jest zarówno materiał, jak i kształt.
Przez wiele lat niemal wszystkie głośniki niskotonowe i średniotonowe wykorzystywały membrany papierowe. Papier można formować w niemal dowolny kształt i jest stosunkowo lekki, co jest dobre dla wydajności. Jednak wiele dekad temu BBC odkryło, że pozornie identyczne jednostki napędowe były bardzo niespójne od próbki do próbki, co oznaczało, że gotowe zestawy głośników brzmiały inaczej - katastrofa w przypadku zastosowań profesjonalnych, gdzie spójność jest absolutnym wymogiem. Był to tak duży problem dla nadawcy, że rozpoczęli własny intensywny program badań nad alternatywami dla papieru - początkowo decydując się na Bextrene, ale później odkrywając polipropylen. Przemysł głośnikowy jako całość skorzystał z badań BBC, a różne formy polipropylenu są obecnie szeroko stosowane.
W modelu LS3/5 zastosowano 5-calowy przetwornik Bextrene firmy KEF, a w modelach LS5/8 i LS5/9 zastosowano membrany polipropylenowe, opracowane ze względu na potrzebę uzyskania większej wydajności i spójności w przypadku większych jednostek.
Przeprowadzono dokładne badania dokładnego profilu membrany, aby określić idealny profil. To zaskakująco skomplikowany problem, ale główna trudność wynika z faktu, że membrana nie zachowuje się jak idealny tłok w całym zakresie częstotliwości. Wraz ze wzrostem częstotliwości wewnętrzne części stożka zaczynają poruszać się oddzielnie w stosunku do części zewnętrznych, co jest pożądane, ponieważ cała membrana jest zbyt ciężka, aby odtwarzać wyższe częstotliwości. Jednak to zachowanie musi być dobrze kontrolowane i spójne, w przeciwnym razie może być znaczącym źródłem zabarwienia, które nieuchronnie znajdzie się w krytycznym obszarze średnich tonów. Jest to szczególnie trudne w przypadku 12-calowego głośnika niskotonowego, takiego jak używany w LS5/8 — jednostce, której ukończenie wymagało wielu miesięcy szczegółowej analizy.
Zawieszenie - resor
Połączony z zewnętrzną krawędzią membrany, jest jednym z dwóch elementów tworzących zawieszenie . Jest szczególnie krytyczny, ponieważ jest częścią promieniującej powierzchni - dosłownie przedłużeniem samej membrany.
Przez lata w tym celu stosowano wiele różnych materiałów, ale po drodze odkryto wiele problemów.
Na przykład, powszechnie wiadomo, że piankowe obudowy zaczynają się rozkładać po około 10 latach - dokładny okres użytkowania zależy od wielu czynników środowiskowych. Na szczęście, są one rzadko używane w głośnikach wysokiej jakości, ale są atrakcyjne dla projektantów ze względu na swoją lekkość i niski koszt.
Zastosowano różne tworzywa sztuczne, a BBC szczególnie upodobało sobie PVC, ponieważ oferowało ono dobre mechaniczne zakończenie zewnętrznej krawędzi membrany. Oznacza to, że fale stojące, które mogą tworzyć się w samym stożku przy pewnych częstotliwościach, są dobrze tłumione i miejmy nadzieję, że niesłyszalne. Ale PVC ma duży problem. Z biegiem lat staje się sztywne, a nawet może zacząć kurczyć się z powrotem do swojego pierwotnego płaskiego kształtu, stopniowo tracąc pół-rolę, która umożliwia ruch membrany. Gdy ten proces się rozpocznie, dźwięk jednostki napędowej znacznie się zmienia, a efekty można łatwo zaobserwować za pomocą sprzętu pomiarowego. Niestety, zachowane egzemplarze wielu głośników BBC cierpią na ten problem w różnym stopniu.
Zawieszenia gumowe sprawdzają się znakomicie, gdyż zapewniają dobre tłumienie i doskonale nadają się do stosowania z membranami bextrenowymi i polipropylenowymi. Są stosowane w wielu wysokiej jakości projektach, w tym w naszych.
Ostatecznie wysokiej jakości jednostka napędowa będzie miała zaskakująco dużo uwagi poświęconej otoczeniu. Wybór materiału, dokładny kształt i rozmiar półrolki, a nawet wybór kleju użytego do przymocowania otoczenia do membrany, zostaną starannie przemyślane i zoptymalizowane.
Zespół silnika - cewka napędowa
Podstawowe dla głośnika połączenie cewki drgającej i magnesu to kolejny krytyczny obszar dla projektanta głośnika. Zniekształcenia i koloryzacje mogą być spowodowane, jeśli nie zwróci się wystarczającej uwagi na geometrię biegunów po obu stronach szczeliny magnetycznej. Materiały wysokotemperaturowe są niezbędne do zapewnienia długoterminowej niezawodności głośnika. Nawet osłona przeciwpyłowa, która chroni szczelinę cewki drgającej przed ciałami obcymi, robi zaskakującą różnicę w wydajności.
Głośniki wysokotonowe
Na szczęście Audax nadal produkuje 34-milimetrowy głośnik wysokotonowy z miękką kopułką, który został wybrany przez BBC do projektów LS5/8 i LS5/9. Każda jednostka, której używamy, jest mierzona - w odniesieniu do naszych próbek referencyjnych - i jesteśmy pod wielkim wrażeniem ulepszeń w kontroli jakości i spójności, które miały miejsce od lat 80.
W przypadku innych projektów współpracujemy z firmą SEAS , która jest jednym z największych producentów jednostek napędowych i jest szczególnie znana ze swoich projektów głośników wysokotonowych. Spójność jest jedną z ich mocnych stron, co jest kluczowe dla naszych głośników bezkompromisowych.
Zwrotnica
Większość osób zna podstawową funkcję zwrotnicy - filtrowanie przychodzącego dźwięku do oddzielnych pasm obsługiwanych przez każdą jednostkę głośnikową - ale poza tym jest o wiele więcej rzeczy, które należy wziąć pod uwagę.
Oprócz podstawowego procesu filtrowania, zwrotnica musi również zapewnić korekcję korekcyjną , aby uzyskać maksymalnie płaską odpowiedź częstotliwościową. Część z tego może być wymagana ze względu na zachowanie wybranych jednostek napędowych, ale niektóre aspekty są konieczne ze względu na to, jak głośnik zachowuje się w rzeczywistym pomieszczeniu odsłuchowym.
Potrzeba crossovera
W pewnym sensie łatwo zrozumieć, dlaczego musimy stosować jakąś formę filtrowania. Rozważmy głośnik wysokotonowy z jego małą cewką drgającą, nawiniętą lekkim drutem miedzianym, który jest tak cienki, jak to możliwe, i przymocowany do bardzo małej membrany, która może mieć tylko około cala średnicy. Ten zespół jest tak bardzo mały, ponieważ jeśli ma wytworzyć rozszerzoną odpowiedź wysokich częstotliwości, musi poruszać się do tyłu i do przodu 20 000 razy na sekundę. Tak, 20 tysięcy razy na sekundę!
Intuicyjnie, tak kruchy zespół wyraźnie potrzebuje ochrony przed energią niskiej częstotliwości obecną w większości nagranych materiałów. Jeśli przypadkowo podłączysz głośnik wysokotonowy bezpośrednio do zacisków konwencjonalnego wzmacniacza hi-fi, prawie na pewno zostanie uszkodzony. Tak więc zwrotnica zapewnia, że tylko energia górnego średniego zakresu i wysokich tonów może dotrzeć do głośnika wysokotonowego.
Przechodząc do głośnika niskotonowego, miejmy nadzieję, że intuicyjne jest również to, że ta jednostka musi być w stanie przemieszczać duże ilości powietrza. Wystarczy pomyśleć o fizycznej rzeczywistości basu strunowego lub kotła! Więc używana jest duża membrana - o średnicy kilku cali. A w porównaniu do głośnika wysokotonowego, cewka drgająca będzie o wiele bardziej wytrzymała i będzie w stanie absorbować większe moce wejściowe. Oczywiście, ten zespół będzie ważył znacznie więcej niż odpowiednik używany przez głośnik wysokotonowy, więc nie będzie w stanie poruszać się z tą samą prędkością. Oznacza to, że energia akustyczna wytwarzana przez głośnik niskotonowy naturalnie zaniknie wraz ze wzrostem częstotliwości.
Dlaczego więc musimy zapewnić filtr dla głośnika niskotonowego? Rzeczywiście, wiele systemów w początkach hi-fi tego nie robiło - po prostu pozwalały głośnikowi niskotonowemu naturalnie się wycofać, a głośnik wysokotonowy „przejmował kontrolę” w odpowiednim momencie.
W tym momencie musimy pamiętać, że wszystkie jednostki napędowe głośników - bez względu na technologię - są niedoskonałe. Jak wyjaśniono w artykule o jednostkach napędowych , membrana może zachowywać się jak tłok przy niższych częstotliwościach, ale to zachowanie zmienia się przy wyższych częstotliwościach, gdzie wewnętrzne części membrany zaczynają poruszać się oddzielnie do sekcji zewnętrznych. Naturalnie, ten proces nie jest doskonały i w niektórych częściach widma mogą wystąpić znaczące szczyty i doliny. Jeśli głośnik nadal jest proszony o wytwarzanie energii akustycznej przy tych częstotliwościach, spowoduje to poważne zabarwienie odtwarzanego dźwięku.
Rzeczywiście, podobne problemy mogą wystąpić również w przypadku głośnika wysokotonowego. Jednym z pierwszych zadań przy projektowaniu zwrotnicy jest dokładne zbadanie „surowej” odpowiedzi częstotliwościowej każdego przetwornika — zamontowanego w obudowie, ale nie zasilanego przez żaden rodzaj zwrotnicy (poza filtrem „bezpieczeństwa” dla głośnika wysokotonowego) — aby zobaczyć, jak każdy przetwornik zachowuje się poza oczekiwanym zakresem częstotliwości.
Jest to ważne, ponieważ filtr zwrotnicy nie działa w sposób nagły. Filtr 2 kHz nie przestaje nagle przepuszczać sygnału przy 2,1 kHz! Wręcz przeciwnie – stosunkowo łagodne „nachylenia” są stosowane z wielu dobrych powodów, ale oznacza to, że przy częstotliwości zwrotnicy – i przynajmniej przez oktawę po obu stronach – zarówno głośnik niskotonowy, jak i głośnik wysokotonowy przyczyniają się do tego, co słyszy słuchacz. I dlatego każda jednostka napędowa musi działać znacznie poza swoim punktem zwrotnicy – i rzeczywiście charakterystyka obu jednostek napędowych będzie w dużym stopniu dyktować wybór częstotliwości zwrotnicy.
Dodatkowe obowiązki
W innym przypadku idealny przetwornik basowy zamontowany w obudowie będzie wykazywał tendencję wzrostową, a jeśli nie zostanie to skorygowane, cały głośnik będzie wydawał się pozbawiony basu. Ten efekt - czasami nazywany „krokiem przegrody” - jest związany z szerokością obudowy i jest spowodowany przez energię niskiej częstotliwości zakrzywiającą się wokół boków obudowy. Aby to skorygować, musimy stopniowo wzmacniać niskie częstotliwości o wartość odpowiadającą stopniowej utracie.
Ale oczywiście w konwencjonalnym głośniku zwrotnica nie może zwiększyć sygnału wejściowego. Więc aby uzyskać widoczne wzmocnienie basów , musimy zapewnić cięcie średnich i wysokich tonów .
Ponieważ powoduje to utratę ogólnej wydajności, przytłaczającą pokusą jest zmniejszenie ilości korekcji i zalecenie użytkownikowi końcowemu, aby umieścił głośniki przy tylnej ścianie lub podobnym miejscu, próbując złagodzić utratę ciepła wynikającą z niewystarczającej korekcji stopnia przegrody. Jednak takie działanie może powodować inne problemy. Ostatecznie lepiej jest zaakceptować potrzebę korekcji, która daje właścicielowi możliwość umieszczenia głośnika w optymalnej części pomieszczenia, aby uzyskać najpłynniejszą ogólną odpowiedź częstotliwościową i najlepsze obrazowanie stereo.
Zwrotnice Graham Audio
Istnieje wiele innych zawiłości, które należy wziąć pod uwagę podczas projektowania pasywnego crossovera, a niewielu projektantów potrafi tak skutecznie żonglować wszystkimi sprzecznymi wymaganiami, jak Derek Hughes. Aby uzupełnić staranny projekt, określono komponenty najwyższej jakości, aby zapewnić spójność produkcji i długą żywotność. Cewki indukcyjne są nawijane ręcznie przez Volt Loudspeakers, którzy są również odpowiedzialni za montaż i testowanie kompletnych crossoverów. Po dotarciu do obszaru montażowego Graham Audio są ponownie testowane przed zainstalowaniem wewnątrz głośników.
Montaż głośników pod przednią ścianką - widoczne szczeliny
Tę technikę rzadko się dziś widuje, ale wiele dekad temu była szeroko stosowana przez BBC i innych. Wyniki są zaskakująco skuteczne, ale ich działanie jest wysoce kontrintuicyjne.
Jakie problemy rozwiązują szczeliny?
Przy niskich częstotliwościach jednostka napędowa będzie emitować dźwięk szeroko. Jednak w miarę wzrostu częstotliwości wzór promieniowania staje się bardziej kierunkowy, jak światło punktowe. Średnica membrany określa obszar częstotliwości, w którym to się dzieje.
Podczas wykonywania lub analizowania pomiarów głośnika, naturalne jest skupienie się na odpowiedzi osiowej - to znaczy odpowiedzi mierzonej mikrofonem umieszczonym przed głośnikiem. Jednak w pomieszczeniu odsłuchowym nie słyszysz tylko dźwięku osiowego lub bezpośredniego. Raczej to, co słyszysz, jest mieszanką dźwięku bezpośredniego i odbitego . Ten odbity dźwięk mógł wyjść z głośnika pod kątem, powiedzmy, 45 stopni, zanim uderzył w ścianę boczną i odbił się w twoim kierunku. W praktyce twoje uszy będą odbierać wiele odbitych wersji dźwięku bezpośredniego - wszystkie docierające w nieco innym czasie. To niezwykłe, że jesteśmy w stanie nadać temu wszystkiemu jakiś sens, ale ludzki układ słuchowy jest niesamowity!
Tak więc, ponieważ ogólne wrażenie, jakie powstaje podczas słuchania głośnika w pomieszczeniu odsłuchowym, jest produktem zarówno dźwięku bezpośredniego, jak i odbitego, projektant musi poświęcić tyle samo uwagi odpowiedzi pozaosiowej, co odpowiedzi bezpośredniej, osiowej. Wyjaśnia to również jeden z powodów, dla których dwa różne głośniki o bardzo podobnych odpowiedziach osiowych mogą brzmieć zupełnie inaczej. I, co może być zaskakujące, jest to coś, czego BBC R&D było bardzo świadome w latach 60. i wcześniej, gdy normą były duże (12 lub 15-calowe) przetworniki.
Jak pomaga szczelina?
Łatwo założyć, że szczelina przed jednostką napędową sprawi, że wzór promieniowania stanie się ciaśniejszy. Bardziej skupiony, jeśli wolisz. Jednak - i to jest ta część, która jest nieintuicyjna - w rzeczywistości robi odwrotnie!
Umieszczenie szczeliny przed głośnikiem sprawia, że jednostka zachowuje się jak mniejsza jednostka. Innymi słowy, punkt, w którym zaczyna być kierunkowa, zmienia się na wyższą częstotliwość. To powoduje użyteczną różnicę w odpowiedzi poza osią, więc w pomieszczeniu słyszysz płynniejszą odpowiedź częstotliwościową przez obszar zwrotnicy.
Aby to wyjaśnić, rozważmy przejście między przetwornikiem średniotonowym a głośnikiem wysokotonowym. Przy niskich częstotliwościach - powiedzmy 500 Hz - 8-calowy przetwornik średniotonowy używany w LS5/5 będzie miał dość szeroki wzór promieniowania, co oznacza, że będzie emitował energię w wielu kierunkach, w dość równomierny sposób. Ale w miarę zwiększania częstotliwości - powiedzmy do 2 kHz - przetwornik staje się bardziej kierunkowy. Mierzony na osi poziom wyjściowy powinien być nadal zdrowy, ale pod kątem 45 stopni od tego, wyjściowy będzie znacznie mniejszy. Tak więc przy tych częstotliwościach ucho słyszy dźwięk głównie bezpośrednio, a odbity dźwięk będzie w porównaniu z nim pozbawiony dużej ilości energii.
Ale rozważmy, co dzieje się przy wyższej częstotliwości, takiej jak 4 kHz. Tutaj głośnik średniotonowy wnosi znacznie mniej, a większość energii pochodzi z głośnika wysokotonowego. I oczywiście głośnik wysokotonowy ma znacznie mniejszą membranę (tylko 1 cal), co jest małą wartością w porównaniu do długości fali 4 kHz (około 3½"). W rezultacie głośnik wysokotonowy emituje dźwięk szeroko - tak jak robił to głośnik średniotonowy przy 500 Hz.
Tak więc bez szczeliny, występuje znaczny spadek całkowitej energii generowanej przez głośnik w obszarze średnich tonów, zanim przejmie ją głośnik wysokotonowy. Subiektywnie, możemy nie być specjalnie zaniepokojeni spadkiem ogólnej odpowiedzi tutaj, ale z pewnością zauważymy nagłe pojawienie się wkładu głośnika wysokotonowego poza osią. Większość ludzi odbierze to jako niepożądaną jasność lub twardość, pomimo tego, co mówi nam pomiar osiowy.
Oczywiście, LS5/5 to konstrukcja trójdrożna, więc dotyczy to również górnego basu i dolnego średniego zakresu tonów, ponieważ 12-calowy głośnik niskotonowy również charakteryzuje się zwiększoną kierunkowością w górnym zakresie swojej pracy!
Ale trzeba zachować wielką ostrożność, aby zoptymalizować te szczeliny. Jeśli są zbyt wąskie, istnieje ryzyko wystąpienia rezonansów między tylną częścią przedniego panelu a membraną. Idealny odstęp między przegrodą a membraną (i otoczeniem) musi zostać dokładnie określony za pomocą szczegółowych pomiarów. Grubość drewna pozostałego po operacjach obróbki mechanicznej jest również krytyczna. Ale po zbadaniu i wykorzystaniu oryginalnej pracy, która została włożona w projekt LS5/5, zastanawiamy się, dlaczego to podejście nie jest dziś powszechniej stosowane. Oprócz oczywistych obaw estetycznych, oczywiście.
Wniosek
Dodanie szczelin zapewnia o wiele płynniejszą odpowiedź mocy , która jest połączeniem odpowiedzi częstotliwości na osi i poza osią. Płynna odpowiedź mocy prowadzi do łatwiejszego umieszczenia w typowych środowiskach odsłuchowych.
Po zaprezentowaniu nowego LS5/5 na wielu pokazach i wydarzeniach, jesteśmy przyzwyczajeni do reakcji entuzjastów, gdy widzą przód LS5/5 po raz pierwszy. Ale jesteśmy również przyzwyczajeni do ich reakcji, gdy słyszą o projekcie! Choć te szczeliny są sprzeczne ze wszystkimi obecnymi konwencjami, naprawdę działają.
LOKALIZACJA
02-591 Warszawa
ul. Stefana Batorego 35
TELEFON
+48 22 825 30 90 / +48 601 171 299
ADRES E-MAIL
info@audiopunkt.com.pl
Projekt i wykonanie strony: expo-net.pl